سفارش تبلیغ
صبا ویژن



ثبت عباس آباد در کمیته میراث جهانی یونسکو - التپه ، دیار خاطره ها

   

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ
مجموعه باغ‌های ایرانی شامل 9 باغ از استان‌های مختلف کشور از سوی کارشناسان میراث جهانی به عنوان یک اثر جهانی ثبت شد.
 
به گزارش یونسکو این باغ‌ها به ویژه به دلیل تنوع طراحی وسبک مورد ستایش قرار گرفته که هرچند متناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه شکل خاص خود را دارد، درعین حال ریشه‌های فرهنگی و سبک‌های تاریخی این کشور را از دوران کوروش کبیر در قرن ششم پیش از میلاد همچنان در خود حفظ کرده است.
 
9 باغ ایرانی که امسال در نشست کمیته میراث جهانی به تصویب رسیدند عبارت‌اند از باغ ماهان کرمان، عباس آباد بهشهر، چهلستون اصفهان، فین کاشان، ارم شیراز، پاسارگاد، دولت آباد یزد، پهلوان پور یزد و اکبریه بیرجند که از این پس همگی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای می گیرند.
 
در گزارش یونسکو آمده است: این باغ‌ها از نظر طراحی به چهار بخش مجزا تقسیم می‌شوند که آب در تمامی این باغ‌ها هم از نظر تصویرسازی و هم از نظر تزیینات و آرایه‌های معماری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.
 
 باغ ایرانی اساسا از طریق این سبک طراحی درعین حال که چهار عنصر اصلی در آیین زرتشت یعنی آسمان، زمین، آب و گیاهان را در خود دارد، به نحوی می کوشد که تصویری از باغ عدن را القا کند.
 
طبق همین گزارش قدمت این باغ‌ها هرکدام به دوران مختلفی باز می‌گردد که طی گذشت زمان دراز همچنان برخی عناصر وشاخص‌های معماری متعلق به قرن ششم پیش از میلاد نظیر ساختمان‌ها، کوشک و دیوارها و به ویژه سیستم‌های بی‌همتای آبیاری را در خود حفظ کرده است.
 
این سبک معماری، عناصر و شاخص‌های آن بر هنر‌های مرتبط با باغ و طراحی باغ‌ها در دیگر سرزمین‌ها نظیر هند و اسپانیا تاثیر و نفوذ آشکاری داشته است.
 
باغ‌های ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی در استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان و مازندران و یزد قراردارند. با ثبت این آثار مجموع آثار فرهنگی ایران درمیراث جهانی یونسکو به 13 اثر می‌رسد.
 
 ایران از سال 1975 میلادی که به عضویت کمیته حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی یونسکو در آمده است، تا کنون 12 اثر در این فهرست ثبت کرده است که آخرین آن‌ها بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و بازار تبریز بود که سال گذشته دراین فهرست به ثبت رسید.
 
کشور ایران پرونده ثبت جنگل حرا در جنوب کشور را نیز امسال برای ثبت میراث طبیعی به یونسکو معرفی کرده بود که مورد تایید قرار نگرفت و ثبت نشد

 



نویسنده » فرشاد محمدی » ساعت 11:58 صبح روز شنبه 90 مهر 23